Dynia podobnie jak burak jest w kuchni bardzo wszechstronnym warzywkiem. Niesamowitym wręcz – takim z którego możemy przygotować nie tylko wytrawne potrawy, ale też coś słodkiego.

W sezonie jest dosyć tania i bardzo łatwo się ją przechowuje. Możemy zrobić z niej pulpę i zamknąć w słoiczkach, albo niezwykle aromatyczny dżem z pomarańczą, kardamonem, rozmarynem i goździkami (przepis już za chwilkę). Uwielbiam ją, dlatego sporo dyniowych przysmaków na blogu już jest.

Przywędrowała ona do Europy dzięki Krzysztofowi Kolumbowi w XV wieku. Kiedyś w Grecji w połączeniu z winem podawana była jako środek na zaparcia.

Dynia

  •  jest warzywem o termice wychładzającej
  • jest bogata w białko
  • zawiera witaminy: A, B1, B2, B3, C oraz wapń, potas, magnez, fosfor, żelazo, mangan, selen i cynk
  • pestki dyni są źródłem łatwo przyswajanego cynku (potrzebny on jest naszym włosom i paznokciom)
  • pestki dyni jedzone każdego dnia bardzo skutecznie pomagają pozbyć się z organizmu pasożytów  – odpowiedzialna za to jest kukurbidacyna
  • skrywa w sobie bogactwo beta-karotenu (dzięki niemu ma taki piękny, intensywny kolor)
  • zawiera sporo celulozy, dlatego zalecana jest w kuracjach odchudzających
  • po ugotowaniu lub upieczeniu jest lekkostrawna i łatwo przyswajalna
  • to warzywko odkwaszające, moczopędne i żółciopędne
  • jest łatwo dostępna, tania i bardzo wszechstronnya w kuchni
  • z łatwością wyhodujecie dynię we własnym ogródku

Ma przepiękny kolor, który zachęca jesienią do sięgania po rożne jej odmiany, o niektórych z nich możecie poczytać tutaj). W mojej kuchni najczęściej używam dyni hokkaido, która jest bardzo łatwa w obróbce i nie trzeba obierać jej ze skórki. Ma pyszny, lekko orzechowy smak.

Bardzo często piekę ją z innymi warzywami. Kroję na pół, skrapiam delikatnie oliwą z oliwek, albo oprószam cynamonem (wszystko zależny od tego co planuję potem z niej zrobić). Nastawiam piekarnik na 200C i piekę dynię około 30-40 minut. Po upieczeniu delikatnie pozbawiam ją pestek.

Poniżej, w linkach znajdziecie kilka moich propozycji na dyniowe dania. Niektóre z nich znajdują się na zdjęciach.

Przepisy

Na koniec zostawiłam zaproszenia, mam nadzieję, że skorzystacie z któregoś.

W przyszłym tygodniu zapraszam na sypaną szarlotkę dyniową – będzie to propozycja dla tych, którzy unikają glutenu, cukru i nabiału w diecie, oraz na pyszny dżem dyniowo-pomarańczowy z kardamonem, rozmarynem i goździkami.

I jeszcze zaproszenie na dwa warsztaty.

Pierwszy z nich dotyczy wartości i przekonań, które bardzo często pojawiają się w naszych głowach jako te ograniczające. Więcej informacji znajdziecie tutaj.

Drugi warsztat jest dla osób, które szukają zdrowych inspiracji na świąteczny stół.
Zapraszam na wyjątkowe warsztaty które odbędą się 2 grudnia w Integrative Medical Center w Żernikach Wrocławskich.  Więcej o warsztatach znajdziecie tutaj.